Witamina C

Witamina C

Witamina C to jedna z najczęściej spożywanych przez Polaków witamin w postaci suplementów diety. Substancja ta stosowana jest w kosmetyce i medycynie. Powszechnie uważa się, że witamina C odpowiada za wzmocnienie i poprawę odporności organizmu, korzystnie wpływa na układ krążenia oraz poprawia wygląd skóry. Dlaczego nadal warto przyjmować suplementy witaminy C? Odpowiadamy w tym artykule. Zachęcamy do lektury i poszerzenia wiedzy na temat witaminy C.

Co robią suplementy witaminy C?

Witamina C, zwana kwasem askorbinowym, odpowiada za regulację wielu ważnych procesów w organizmie. Przede wszystkim przyczynia się do tworzenia tkanki łącznej, a dokładniej syntetyzuje kolagen, bardzo ważne białko, które nie tylko odpowiada za nadanie skórze elastyczności i jędrności, ale także pomaga nadać paznokciom i włosom wyjątkowy połysk. składnik ścięgien, kości i stawów.

Kwas askorbinowy bierze również udział w regulacji poziomu cholesterolu. Ponadto odpowiada za prawidłowe procesy metabolizmu tłuszczów i kwasów żółciowych. Witamina C ma również właściwości obniżające ciśnienie krwi i zapobiegające powstawaniu siniaków. Badania wykazały, że witamina C może nawet chronić przed nowotworami, takimi jak rak żołądka, trzustki, wątroby, płuc i okrężnicy. Kwas askorbinowy to związek, którego odpowiednie stężenie jest niezbędne do prawidłowego wchłaniania wapnia i żelaza do organizmu. Często osteoporoza jest spowodowana nie tylko niedoborem wapnia, ale także brakiem witaminy C. Na rynku dostępnych jest wiele suplementów diety zawierających witaminę C i wapń.

Jak prawidłowo uzupełnić witaminę C?

Witamina C jest jedną z najważniejszych witamin, ponieważ jej niedobór może prowadzić do poważnych chorób. Dawka witaminy C zależy od wielu czynników, głównie wieku i wagi osoby. Warto również wspomnieć, że osoby aktywne fizycznie mają różne zapotrzebowanie na witaminę C, np. kobiety w ciąży czy dzieci. Sportowcy muszą przyjmować większe dawki niż osoby mniej aktywne fizycznie. Obecnie dzienne dawki witaminy C wahają się od 60 do 100 mg, ale jak wiadomo suplementy diety często dostarczają większe dawki tej witaminy. Warto jednak pamiętać, że nie powinno się spożywać zbyt dużo witaminy C, gdyż duże ilości zwykle oznaczają mniej witaminy C przyswajanej przez organizm.

Czy przedawkowanie witaminy C jest w porządku?

Możesz, chociaż rzadko się to zdarza, znacznie mniej niż niedobór witaminy C. Nadmiar kwasu askorbinowego w organizmie może wynikać głównie z codziennego stosowania zbyt dużej ilości witaminy C. Jakie są objawy przedawkowania witaminy C? Po pierwsze, pojawiają się wysypki skórne i zaburzenia trawienia, takie jak wymioty i biegunka.

Suplementy witaminy C dla dzieci

Witamina C
Witamina C

Witaminę C dla małych dzieci najlepiej podawać wraz z posiłkami, ale witaminę C można podawać dzieciom również w postaci suplementów diety. Małe dzieci są bardzo głodne owoców i warzyw, a to najlepszy sposób na dostarczenie im witaminy C. Naturalna witamina C jest dobrze przyswajalna i przystosowana do enzymów i białek w organizmie. Askorbinian sodu to także opcja dostarczania dzieciom witaminy C – substancji otrzymywanej przez neutralizację kwasu askorbinowego wodorotlenkiem sodu lub sodą oczyszczoną. Świetnym sposobem na uzupełnienie witaminy C u dzieci są wiśnie acerola, zwane również wiśniami Barbados. Jest łatwo przyswajalny i polecany podczas infekcji. Na rynku dostępnych jest wiele gotowych produktów, które zawierają witaminę C i są przeznaczone dla dzieci, takich jak żelki czy rozpuszczalne w wodzie proszki musujące. Warto jednak wiedzieć, że często zawierają słodziki, które są zbędnymi dodatkami.

Jakie produkty naturalne zawierają najwięcej witaminy C?

Witamina C znajduje się w wielu produktach naturalnych, takich jak owoce i warzywa. Wbrew pozorom witaminy C nie znajdziemy najwięcej w cytrynach, ale w porzeczkach, pietruszce, papryce, papryce i aceroli. Oczywiście cytrusy zawierają również witaminę C, ale najwięcej witaminy C znajduje się w skórce i pod skórką, a najmniej w samym soku. Owoce cytrusowe, takie jak pomarańcze i limonki, zawierają duże ilości witaminy C. Kwas askorbinowy występuje też np. w kapuście kiszonej czy ogórkach kiszonych. Aby codziennie dostarczać organizmowi naturalną witaminę C, warto spożywać pięć porcji warzyw i owoców. Zbilansowana dieta oraz spożycie owoców i warzyw pozwala dostarczyć organizmowi niezbędnych minerałów i witamin. Warto również wspomnieć, że witamina C jest bardzo niestabilna i rozkłada się poprzez różne obróbki termiczne, takie jak gotowanie. Dlatego najlepiej jeść surowe owoce i warzywa.