Jak działa witamina B 12

Jak działa witamina B 12

Witamina B12 (lub cyjanokobalamina) jest potrzebna do tworzenia czerwonych krwinek, rozwoju neuronów i syntezy DNA. Niedobór może prowadzić do gromadzenia się homocysteiny (związku neurotoksycznego), anemii, utraty równowagi, drętwienia kończyn, zmęczenia i zaburzeń pamięci. Brak witaminy B12 jest najbardziej widoczny w starszym wieku, po operacji zmniejszania żołądka, przy obniżonej kwasowości żołądka. A także, przy przyjmowaniu leków na zgagę, przy chorobach przewodu pokarmowego, przy diecie wegańskiej.

Jak działa witamina B 12?

Witamina B12 jest magazynowana w wątrobie. Zwykle w ludzkim organizmie znajduje się rezerwa na kilka lat, ale potem może się wyczerpać. Dlatego osoby, które przechodzą na dietę wegańską lub wegetariańską na początku czują się dobrze, zwłaszcza, jeśli wcześniej jadły dużo mięsa. Po kilku latach większość ludzi wraca do jedzenia mięsa i nie ma czasu na odczuwanie objawów niedoboru witaminy B12.

Normy witaminy B12

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę B12 zależy od wieku. Dla dorosłych to 2,4 mcg dziennie, dla kobiet w ciąży i karmiących – nieco więcej. Witamina B12 tradycyjnie była przepisywana w postaci zastrzyków, ale obecnie wykazano, że dawka 1000 mcg witaminy dziennie doustnie jest skuteczna nawet u osób o słabym wchłanianiu i niskiej kwasowości. Jeśli wystąpią problemy z przewodem pokarmowym, witamina B12 będzie słabo wchłaniana z pożywienia. Ale przyjmowanie dużych dawek rozwiąże problem.Ta witamina może się gromadzić i jest nietoksyczna.

Witaminy z grupy B oddziałują na siebie, dlatego czasami ważne jest, aby stosować nie kompleksy witaminowe, ale te, których brakuje.Taka interakcja zachodzi na przykład z witaminą B9. Nadmiar może maskować brak witaminy B12. Na przykład osoba je dużo warzyw i nie je mięsa. Jeśli dana osoba nie używa witaminy B12 przez długi czas (kilka lat), a następnie przeprowadza analizę pod kątem homocysteiny, wówczas wskaźnik prawdopodobnie będzie normalny. Dzieje się tak, ponieważ B9 i B12 biorą udział w tym samym szlaku metabolicznym. Ale to nie znaczy, że można obejść się bez witaminy B12. Maskowanie nie oznacza kompensacji. Innym powodem spożywania samej witaminy B12 jest to, że jon kobaltu w jej składzie niszczy inne witaminy.

Gdy brak jest witaminy B 12?

Brak witaminy B12 można podejrzewać na podstawie wyników analizy homocysteiny – ta substancja staje się bardziej przy braku witaminy B12. Ale ta analiza nie jest całkowicie wiarygodna. Jeśli spożywa się duże ilości kwasu foliowego, na przykład podczas diety wegańskiej, poziom homocysteiny będzie normalny. Innym markerem niedoboru witaminy B12 jest niedokrwistość megaloblastyczna. Niedokrwistość spowodowana brakiem witaminy B12 przebiega dobrze, ale procesy neurodegeneracyjne spowodowane brakiem cyjanokobalaminy są nieodwracalne.

Wiele badań wykazało, że osobom z różnymi formami demencji często brakuje witamin B12 i B9, ale efekt terapeutyczny tych witamin u pacjentów z demencją jest raczej słaby. Zagorzali zwolennicy diety wyłącznie roślinnej przytaczają przykład roślinożernych naczelnych, które jedzą wyłącznie owoce i nie mają niedoboru witaminy B12. Ale naczelne na wolności jedzą termity i inne owady, a wraz z nimi wystarczającą ilość witaminy B12. Witamina B12 znajduje się w produktach pochodzenia zwierzęcego, głównie czerwonym mięsie, wątrobie i rybach, a także jajach i mleku.

Kto powinien przyjmować witaminę B 12?

  • Weganie i wegetarianie
  • Osoby o obniżonej kwasowości żołądka
  • Osoby z przewlekłą chorobą jelit (choroba Leśniowskiego-Crohna, zespół jelita drażliwego) lub po operacji przewodu pokarmowego
  • Osoby powyżej 50 roku życia
  • Chorzy na AIDS
  • Ludzie, którzy przyjmują leki zobojętniające sok żołądkowy, metforminę na cukrzycę.

Jak działa witamina B 12 na namnażanie się koronawirusa?

Witamina B12 ma działanie przeciwzapalne i wpływa na produkcję melatoniny, która z kolei wzmacnia odpowiedź immunologiczną, która może zniszczyć niektóre enzymy SARS-CoV-2. Witamina B12 ma działanie przeciwzapalne i wpływa na produkcję melatoniny, która z kolei jest wewnętrznym przeciwutleniaczem, który naprawdę łagodzi stany zapalne i zmniejsza stres w jelitach.To właśnie w jelitach powstają specjalne komórki odpowiedzialne za odporność.

Dzięki B12 komórki te stają się silniejsze i mogą oddziaływać bezpośrednio na samego koronawirusa. Jednocześnie witamina B12 nie jest tłumiona przez samego wirusa, ale przez jej oddzielny enzym, który zapobiega dalszemu rozprzestrzenianiu się wszystkich SARS-Cov-2. Jeśli jedna część zostanie usunięta z mechanizmu, rakieta nie poleci, tak samo jest z koronawirusem.
Ponadto witamina B12 jest niezbędna do prawidłowego tworzenia się krwi, co zostaje zakłócone, gdy koronawirus dostanie się do organizmu. Zaczyna cierpieć wymiana gazowa, we krwi brakuje tlenu, następuje głód tlenu w tkankach, a witamina B12 temu zapobiega i zapobiega zakrzepicy, na którą umiera wielu chorych na COVID-19. Rzeczywiście, witamina B12 pośrednio wpływa na samopoczucie i zdrowie chorych, w szczególności poprzez uwalnianie cząsteczek przeciwutleniaczy. Jednak nie ma bezpośredniego potwierdzenia, konieczne jest prowadzenie dodatkowych badań.