Pozycjonowanie sklepów w wyszukiwarkach: co trzeba o tym wiedzieć?

Pozycjonowanie sklepów w wyszukiwarkach: co trzeba o tym wiedzieć?

Bran?a e-commerce to jeden z najlepiej rozwijaj?cych si? sektorów polskie gospodarki. Potencjalnie wysokie zyski to jednak jedna strona medalu. Drug? jest coraz bardziej intensywna konkurencja.

Zobacz tak?e:

 

Dlaczego skuteczna promocja e-sklepu jest tak wa?na?

Specjali?ci wskazuj?, ?e nadal mo?na dostrzec istnienie pewnych nisz, które wci?? nie zosta?y nale?ycie wype?nione przez bran?? handlu online. Dziedzin takich jest jednak coraz mniej. Z drugiej natomiast strony we wszystkich innych obszarach konkurencja staje si? coraz bardziej wymagaj?ca. Wystarczy spojrze? chocia?by na sprzeda? online takich produktów, jak suplementy diety, odzie? czy ksi??ki. Jeszcze kilka lat temu te sektory wydawa?y si? wzgl?dnie „?atwym” obszarem dla inwestycji. Obecnie jednak nasycenie w ich obr?bie jest ju? tak du?e, ?e nowym e-sklepom naprawd? jest trudno przebi? si? ze swoj? ofert?.

Czy jednak oznacza to, ?e najlepszy czas na otworzenie sklepu online ju? min?? a obecnie inwestowanie w sektorze e-commerce nie ma wi?kszego sensu? W ?adnym wypadku! Po prostu trzeba nastawi? si? na to, ?e sama oferta, ?adna witryna internetowa oraz inne podstawowe parametry e-sklepu to w dzisiejszych czasach zdecydowanie zbyt ma?o, aby móc realnie my?le? o osi?gni?ciu sukcesu. Koniecznym elementem jest przede wszystkim umiej?tnie rozplanowana oraz kompleksowa kampania marketingowa. Jednym z g?ównych elementów ka?dej kampanii tego rodzaju jest za? skuteczne pozycjonowanie sklepów w wynikach wyszukiwarek internetowych.

Chocia? co do zasady e-przedsi?biorcy zdaj? sobie spraw? z tego, jak ogromn? rol? odgrywa efektywne pozycjonowanie sklepów online, to jednak mo?na stwierdzi?, ?e ogólny poziom wiedzy dotycz?cej tej tematyki nadal nie znajduje si? na odpowiednio wysokim poziomie.

 

Dlaczego pozycjonowanie sklepów w wyszukiwarkach jest tak wa?ne?

Warto zacz?? faktu, którego nie sposób zanegowa?. Chodzi tutaj rzecz jasna o rosn?ce znaczenie wyszukiwarek internetowych. Obecnie ogromna wi?kszo?? potencjalnych klientów szukaj?c danej us?ugi lub produktu korzysta w tym celu w?a?nie z Google lub Bing. Co wi?cej, praktyka dowodzi, ?e wyszukiwarek u?ywa si? równie? w sytuacji, kiedy klient jest zainteresowany zakupem danego sprz?tu w punkcie stacjonarnym.

Przyk?ad? Za?ó?my, ?e klient chce kupi? konsol? do gier. Je?eli jest zainteresowany zakupem w punkcie stacjonarnym, pierwszym krokiem najpewniej b?dzie sprawdzenie w internecie ofert pobliskich sklepów. W ten sposób konsument dowiaduje si? na przyk?ad o cenach interesuj?cego go asortymentu a tak?e jego dost?pno?ci.

Ju? na tym przyk?adzie doskonale wida?, ?e pozycjonowanie sklepów to obszar, który wykazuje niebagatelne znaczenie nie tylko w obr?bie samej bran?y e-commerce, lecz praktycznie w wi?kszo?ci dziedzin wspó?czesnego handlu.

Co jednak konkretnie daje wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania? Przede wszystkim jest to podstawowy czynnik determinuj?cy widoczno?? oferty naszego sklepu. Wszelkie dost?pne badania sieci dowodz?, ?e zdecydowana wi?kszo?? u?ytkowników wyszukiwarek szukaj?c danej rzeczy sprawdza wy??cznie pierwsz? stron? wyników wyszukiwania, czyli popularne TOP10 Google. Co to oznacza z perspektywy w?a?ciciela e-sklepu? Je?eli witryna po wpisaniu przez potencjalnego klienta danej frazy wy?wietla si? dopiero w drugiej, trzeciej lub czwartej dziesi?tce wyników wyszukiwania, to szanse na dotarcie do klienta s? niestety raczej niewielkie.

Oczywi?cie, wci?? istniej? tak?e inne narz?dzia promocji, ni? szeroko rozumiane pozycjonowanie sklepów w wynikach wyszukiwarek. Tutaj nale?y jednak zaznaczy?, ?e badania nawyków dzisiejszych u?ytkowników internetu nie napawaj? optymizmem. Z ró?nych tego rodzaju bada? wynika na przyk?ad, ?e ju? ponad po?owa u?ytkowników internetu korzysta z programów typu adblock. Nie trzeba chyba t?umaczy?, ?e fakt ten w radykalnym stopniu ogranicza efektywno?? reklam, które wy?wietlaj? si? na stronach.

 

Czy sama wysoka pozycja w Google wystarczy?

Odpowied? brzmi: oczywi?cie, ?e nie! Przede wszystkim nale?y mie? tutaj na uwadze fakt, ?e naprawd? profesjonalne pozycjonowanie sklepów zawsze musi uwzgl?dnia? zarówno dzia?ania typu off-site, jak te? on-site. Mówi?c, nieod??cznym elementem ca?ego procesu musi tak?e chocia?by optymalizacja witryny naszego sklepu. Je?eli strona jest ma?o intuicyjna, wolno si? ?aduje, zawiera sporo b??dnych przekierowa? czy te? po prostu jest niezbyt estetyczna- mo?e okaza? si?, ?e wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania przyniesie niewiele po?ytku, poniewa? klient co prawda odwiedzi witryn?, jednak bardzo szybko j? opu?ci ze wzgl?du na marn? optymalizacj? parametru User Experience. 

Trzeba równie? mie? na uwadze to, ?e dzisiejszy konsument jest konsumentem coraz bardziej ?wiadomym i potrafi?cym zestawia? ze sob? ró?ne oferty. Oznacza, ?e np. oferowanie danego produktu po cenie wy?szej, ni? konkurencja na pewno negatywnie odbije si? na wynikach sprzeda?owych. To samo tyczy si? takich kwestii, jak np. darmowa wysy?ka, bonusy, promocje oraz inne udogodnienia, które s? oferowane klientom przez nasz? konkurencj?.