Pozycjonowanie sklepów w wyszukiwarkach: co trzeba o tym wiedzieć?

Pozycjonowanie sklepów w wyszukiwarkach: co trzeba o tym wiedzieć?

Branża e-commerce to jeden z najlepiej rozwijających się sektorów polskie gospodarki. Potencjalnie wysokie zyski to jednak jedna strona medalu. Drugą jest coraz bardziej intensywna konkurencja.

Zobacz także:

 

Dlaczego skuteczna promocja e-sklepu jest tak ważna?

Specjaliści wskazują, że nadal można dostrzec istnienie pewnych nisz, które wciąż nie zostały należycie wypełnione przez branżę handlu online. Dziedzin takich jest jednak coraz mniej. Z drugiej natomiast strony we wszystkich innych obszarach konkurencja staje się coraz bardziej wymagająca. Wystarczy spojrzeć chociażby na sprzedać online takich produktów, jak suplementy diety, odzież czy książki. Jeszcze kilka lat temu te sektory wydawały się względnie „łatwym” obszarem dla inwestycji. Obecnie jednak nasycenie w ich obrębie jest już tak duże, że nowym e-sklepom naprawdę jest trudno przebić się ze swoją ofertą.

Czy jednak oznacza to, że najlepszy czas na otworzenie sklepu online już minął a obecnie inwestowanie w sektorze e-commerce nie ma większego sensu? W żadnym wypadku! Po prostu trzeba nastawić się na to, że sama oferta, ładna witryna internetowa oraz inne podstawowe parametry e-sklepu to w dzisiejszych czasach zdecydowanie zbyt mało, aby móc realnie myśleć o osiągnięciu sukcesu. Koniecznym elementem jest przede wszystkim umiejętnie rozplanowana oraz kompleksowa kampania marketingowa. Jednym z głównych elementów każdej kampanii tego rodzaju jest zaś skuteczne pozycjonowanie sklepów w wynikach wyszukiwarek internetowych.

Chociaż co do zasady e-przedsiębiorcy zdają sobie sprawę z tego, jak ogromną rolę odgrywa efektywne pozycjonowanie sklepów online, to jednak można stwierdzić, że ogólny poziom wiedzy dotyczącej tej tematyki nadal nie znajduje się na odpowiednio wysokim poziomie.

 

Dlaczego pozycjonowanie sklepów w wyszukiwarkach jest tak ważne?

Warto zacząć faktu, którego nie sposób zanegować. Chodzi tutaj rzecz jasna o rosnące znaczenie wyszukiwarek internetowych. Obecnie ogromna większość potencjalnych klientów szukając danej usługi lub produktu korzysta w tym celu właśnie z Google lub Bing. Co więcej, praktyka dowodzi, że wyszukiwarek używa się również w sytuacji, kiedy klient jest zainteresowany zakupem danego sprzętu w punkcie stacjonarnym.

Przykład? Załóżmy, że klient chce kupić konsolę do gier. Jeżeli jest zainteresowany zakupem w punkcie stacjonarnym, pierwszym krokiem najpewniej będzie sprawdzenie w internecie ofert pobliskich sklepów. W ten sposób konsument dowiaduje się na przykład o cenach interesującego go asortymentu a także jego dostępności.

Już na tym przykładzie doskonale widać, że pozycjonowanie sklepów to obszar, który wykazuje niebagatelne znaczenie nie tylko w obrębie samej branży e-commerce, lecz praktycznie w większości dziedzin współczesnego handlu.

Co jednak konkretnie daje wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania? Przede wszystkim jest to podstawowy czynnik determinujący widoczność oferty naszego sklepu. Wszelkie dostępne badania sieci dowodzą, że zdecydowana większość użytkowników wyszukiwarek szukając danej rzeczy sprawdza wyłącznie pierwszą stronę wyników wyszukiwania, czyli popularne TOP10 Google. Co to oznacza z perspektywy właściciela e-sklepu? Jeżeli witryna po wpisaniu przez potencjalnego klienta danej frazy wyświetla się dopiero w drugiej, trzeciej lub czwartej dziesiątce wyników wyszukiwania, to szanse na dotarcie do klienta są niestety raczej niewielkie.

Oczywiście, wciąż istnieją także inne narzędzia promocji, niż szeroko rozumiane pozycjonowanie sklepów w wynikach wyszukiwarek. Tutaj należy jednak zaznaczyć, że badania nawyków dzisiejszych użytkowników internetu nie napawają optymizmem. Z różnych tego rodzaju badań wynika na przykład, że już ponad połowa użytkowników internetu korzysta z programów typu adblock. Nie trzeba chyba tłumaczyć, że fakt ten w radykalnym stopniu ogranicza efektywność reklam, które wyświetlają się na stronach.

 

Czy sama wysoka pozycja w Google wystarczy?

Odpowiedź brzmi: oczywiście, że nie! Przede wszystkim należy mieć tutaj na uwadze fakt, że naprawdę profesjonalne pozycjonowanie sklepów zawsze musi uwzględniać zarówno działania typu off-site, jak też on-site. Mówiąc, nieodłącznym elementem całego procesu musi także chociażby optymalizacja witryny naszego sklepu. Jeżeli strona jest mało intuicyjna, wolno się ładuje, zawiera sporo błędnych przekierowań czy też po prostu jest niezbyt estetyczna- może okazać się, że wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania przyniesie niewiele pożytku, ponieważ klient co prawda odwiedzi witrynę, jednak bardzo szybko ją opuści ze względu na marną optymalizację parametru User Experience. 

Trzeba również mieć na uwadze to, że dzisiejszy konsument jest konsumentem coraz bardziej świadomym i potrafiącym zestawiać ze sobą różne oferty. Oznacza, że np. oferowanie danego produktu po cenie wyższej, niż konkurencja na pewno negatywnie odbije się na wynikach sprzedażowych. To samo tyczy się takich kwestii, jak np. darmowa wysyłka, bonusy, promocje oraz inne udogodnienia, które są oferowane klientom przez naszą konkurencję.